Wat is Backoffice?
De term backoffice komt van de manier waarop bedrijven vroeger waren ingericht. De voorzijde (frontoffice) diende voornamelijk voor de verkoop van producten en klantenservice gerichte diensten. In de “backoffice” werden processen in gang gezet, vond de productie plaats, waren developers bezig en werd de administratie gedaan. Deze werkzaamheden werden meestal buiten het beeld van de klanten achterin de zaak of het gebouw uitgevoerd, vandaar de benaming “backoffice”.
Veel organisaties werken tegenwoordig met een frontoffice en een backoffice maar in vele gevallen bevinden deze twee afdelingen zich op verschillende locaties. Beide dragen op een verschillende manier bij aan de prestaties van een proces en beide kunnen andere eisen stellen aan bijvoorbeeld de werkomgeving, personeelsleden en de gebruikte technologieën.
Backoffice activiteiten worden vaak efficiënter uitgevoerd dan frontoffice activiteiten vanwege de variatie en onzekerheden die het klantencontact met zich mee brengt. In de backoffice van een bedrijf wordt vaak zo efficiënt mogelijk gewerkt om zo kosten te kunnen besparen.
Backoffice betekenis (definitie)
In de backoffice van een bedrijf wordt onder andere samengewerkt met leveranciers, partners en productieteams om producten en diensten te ontwikkelen. In de frontoffice worden deze diensten en producten aangeboden aan klanten en kan personeel ondersteuning bieden aan deze klanten.
Bij de backoffice afdeling van Orangefactoring worden onder andere krediet- en factoringaanvragen behandeld en vind gedeeltelijk debiteurenbeheer plaats.